Z działalności ZG NSZZ FSG

Komenda Główna SG proponuje pozostawić elementy umundurowania z początku lat dziewięćdziesiątych

Uwagi NSZZ FSG wysłane do BIURA TECHNIKI I ZAOPATRZENIA KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ w sprawie rozp MSW dot. umundurowania funkcjonariuszy Straży Granicznej.

“(…)W odpowiedzi na przesłany arkusz uzgodnień nr KG-TZ-64/IV/14, uprzejmie informuję, że Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Funkcjonariuszy Straży Granicznej wnosi o uwzględnienie poniższych uwag do projektu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie umundurowania funkcjonariuszy Straży Granicznej:
1) W § 6.1 – proponujemy pozostawić zapisy z projektu z dnia 15.11.2013 r.
1)  ubranie na złą pogodę;
2)  ubranie uniwersalne ocieplacz;

3)  rękawice z membraną izolacyjną;
4)  obuwie koloru czarnego;
5)  kamizelka ostrzegawcza.

Zdaniem NSZZ FSG propozycja ograniczenia przedmiotów umundurowania do zaproponowanych w projekcie z dnia 13 czerwca 2014 r. jest nieuzasadniona i nie do przyjęcia. Zgodnie z § 24 ust. 1: „ubiór połowy nosi się podczas wykonywania obowiązków służbowych wymagających wystąpień w ubiorze polowym, w szczególności podczas pełnienia służby granicznej w bezpośredniej ochronie granicy państwowej”.

Specyfika i charakter pełnienia służby w bezpośredniej ochronie granicy państwowej wymaga jej pełnienia w każdej poprze roku, w zmiennych warunkach atmosferycznych i terenowych.

W związku z powyższym niezrozumiałym jest propozycja wprowadzenia trzewików desantowca w zamian obuwia z membraną zimową i obuwia letniego. Buty tego typu są przestarzałym rozwiązaniem niezapewniającym komfortu funkcjonariuszom podczas pełnienia służby. Z uwagi na realizacje służbowych zadań, dziwi brak w zestawie spodni do ubrania na złą pogodę i rękawic z membraną. Brak tych przedmiotów może ewidentnie wypływać na komfort pełnienia służby i bezpieczeństwo funkcjonariuszy realizujących zadania w bezpośredniej ochronie granicy państwowej.

W ocenie NSZZ FSG powyższe zmiany mają charakter tylko i wyłącznie ekonomiczny, który nie może być jedynym wyznacznikiem doboru przedmiotów umundurowania dla funkcjonariuszy SG.

Zdaniem NSZZ FSG niezbędnym jest wprowadzenie:
 spodni ubrania na złą pogodę
 butów z membraną typu zimowego
 trzewików letnich – w celu poprawy komfortu pracy w porze letniej przy wysokich temperaturach;
 rękawic z membraną – w celu zapewnienia funkcjonariuszowi odpowiednich warunków do służby przy niskich temperaturach;
kamizelki    ostrzegawczej – koszt    tego    elementu    jest    na    tyle    niski,    że    rezygnacja z niego    nie jest uzasadniona,    a    tylko    wpływa    negatywnie    na    wizerunek i bezpieczeństwo funkcjonariuszy SG;
 bluzy polowej i spodni polowych – wydawać w ilości po 2 szt.

2)  W załączniku nr 6 do rozporządzenia wprowadzić normy używalności umundurowania:
dla ubioru    służbowego – 3 lata;
dla ubioru    wyjściowego – 5 lata;
dla ubioru    polowego – 3 lata.

Zdaniem NSZZ FSG wydłużanie okresu używalności ubioru polowego o rok jest nieuzasadnione i wynika z poszukiwania oszczędności, które mogą przyczynić się do obniżenia komfortu pełnienia służby przez funkcjonariuszy SG.

3)  W załączniku nr 6 w tabeli nr 2 zwiększyć ilość w podanych okresach używalności:
koszulka służbowa polo do 2 sztuk
oraz przedmiotów wchodzące w skład bielizny:
rajstopy koloru beżowego do umundurowania wyjściowego – 10 sztuk na 5 lat,
skarpety koloru czarnego do umundurowania służbowego i polowego, łącznie: 12 par na 3 lata,
termo aktywny podkoszulek koloru czarnego    z    długimi rękawami –    5    szt.    na 3    lata,
termo aktywny podkoszulek koloru czarnego    z    krótkimi rękawami –    5 szt. na    3 lata,

4)  w § 19 po pkt. 8 dodać pkt. 9, 10, 11 i 12 o treści:
„ust. 19 pkt 9 – odznaczenia i znaczek NSZZ FSG lub innych organizacji ich baretki; ust. 19 pkt. 10 – emblematy związane z wykonywaniem określonych specjalności; ust. 19 pkt. 11 – symbole jednostek organizacyjnych    SG.
ust. 19 pkt. 12 – plecak”.

5)  Doprecyzowania wymaga § 33 ust. 3 a w szczególności sytuacje, kiedy funkcjonariusz może odmówić pobrania przedmiotu umundurowania.
Zdaniem NSZZ FSG funkcjonariusz ma prawo odmówić pobrania umundurowania w przypadku gdy brak jest odpowiednich rozmiarów i gdy przedmiot jest niezgodny z opisem. W przypadku otrzymania przedmiotów umundurowania niepasującego do rozmiaru zwrot przesyłki nie z winy funkcjonariusza powinien ciążyć na stronie wysyłającej.

Ponadto przedmiotowy projekt rozporządzenia nie podaje czasu w jakim ma być zrealizowane złożone zamówienie i konsekwencji za jego nie wysłanie w terminie.

6)  W załączniku nr 1 do projektu rozporządzenia dokonać zmiany wzoru przedmiotu umundurowania służbowego – czapka służbowa letnia.
NSZZ FSG proponuje powołanie wspólnego zespołu, którego zadaniem będzie wyłonienie nowego wzór czapki służbowej letniej, która będzie zgodna z obecnie obowiązującymi trendami i wymaganiami pod względem funkcjonalności.

7)  NSZZ FSG proponuje dodać zapis o zakazie noszenia umundurowania wzoru SG przez inne osoby niż uprawnione.
Podstawa prawna: art. 12 ustawy z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach, który mówi:

„Minister Obrony Narodowej w odniesieniu do munduru wojskowego, a minister właściwy do spraw wewnętrznych w odniesieniu do munduru policyjnego i Straży Granicznej mogą wprowadzić, w drodze rozporządzeń, zakaz używania munduru lub jego części, chociażby nawet zostały one pozbawione oznak określonych w przepisach o ustanowieniu munduru, uwzględniając obowiązujące wzory umundurowania wyjściowego i polowego stosowanego w Siłach Zbrojnych, Policji i Straży Granicznej.”

Do dnia dzisiejszego ta kwestia nie jest rozstrzygnięta, a budzi wiele wątpliwości, szczególnie w środowisku emerytów SG. Dookreślenie tej kwestii, szczególnie przy pracach nad dokumentami dotyczącymi umundurowania, jest tu jak najbardziej zasadne. Jednocześnie proponujemy wskazać, iż zakaz ten, nie będzie dotyczył emerytów SG w czasie wystąpień podczas uroczystości o charakterze państwowym i patriotycznym.
Zdaniem NSZZ FSG niezbędnym jest stworzenie aplikacji umożliwiającej funkcjonariuszom Straży Granicznej wgląd w stan dostępnego asortymentu przedmiotów umundurowania, ich ilości i okresu używalności. Każdy funkcjonariusz na swoim koncie powinien mieć możliwość sprawdzenia wydanych sortów, stanu realizacji zamówienia, ilości posiadanych punktów do wykorzystania oraz zasad przeliczania rodzajów umundurowania na system punktowy.

Na podstawie art. 19 ust. 3 Ustawy o związkach zawodowych, w przypadku nie uwzględnienia w całości lub części stanowiska NSZZ FSG zawartego w niniejszym piśmie, uprzejmie proszę o pisemną informację w tej sprawie wraz z uzasadnieniem.

Wiceprzewodniczący
KKW NSZZ FSG
Marcin Kolasa

Pismo do pobrania w PDF