Aktualności ZT przy KGSG Warszawa

Udział funkcjonariuszy w wyborach samorządowych w interpretacji KGSG

Przewodniczący TOZ NSZ FSG przy KG SG otrzymał odpowiedź odnośnie udziału funkcjonariuszy w wyborach samorządowych

“(…)W odpowiedzi na pismo z dnia 1 września 2014 r. dotyczące udziału funkcjonariuszy SG w wyborach samorządowych, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko w sprawie.

Zgodnie z art. 10 i 11 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) czynne prawo wyborcze i bierne prawo wyborcze do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego ma obywatel polski oraz obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, a zatem i funkcjonariusz SG, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat.

Natomiast w przypadku prawa wybieralności (biernego prawa wyborczego) w wyborach wójta, burmistrza i prezydenta miasta prawo to ma obywatel polski, w tym funkcjonariusz SG, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat.

Przy czym w rozumieniu art. 45 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2011 r. Nr 116, poz. 675, z późn. zm.), istnieje możliwość zwolnienia ze służby funkcjonariusza SG w przypadku objęcia funkcji z wyboru w organach samorządu terytorialnego, zaś art. 27 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) zawiera zakaz łączenia funkcji wójta, burmistrza i prezydenta miasta (oraz ich zastępców) z zatrudnieniem w administracji rządowej, a zatem również pełnieniem służby w Straży Granicznej.

Przepis art. 68 ust. 1 ustawy o Straży Granicznej stanowi, iż funkcjonariusz SG nie może być członkiem partii politycznej.
Niemniej jednak przepisy ustawy pragmatycznej oraz Kodeksu wyborczego nie wykluczają możliwości udziału funkcjonariuszy SG w wyborach do organów samorządu terytorialnego z listy jakiegokolwiek komitetu wyborczego.
Stąd funkcjonariusz SG może brać udział w wyborach samorządowych z list partii politycznych (stowarzyszeń, organizacji społecznych), gdyż kandydowanie w wyborach samorządowych nie jest tożsame z przynależnością do danej partii politycznej i członkostwem w tej partii.
Odnosząc się zaś do innych przepisów dotyczących bezpośrednio funkcjonariuszy SG, a pośrednio ustanawiających ograniczenia wiążące się z ich udziałem w wyborach samorządowych należy podnieść, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o niektórych uprawnieniach pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz funkcjonariuszy i pracowników urzędów nadzorowanych przez tego ministra (Dz. U. Nr 106, poz. 491, z późn. zm.) funkcjonariusze i pracownicy jednostek organizacyjnych Straży Granicznej nie mogą uczestniczyć w żadnej działalności, w tym gospodarczej, jeśli działalność ta mogłaby prowadzić do wykorzystania autorytetu urzędowego, informacji służbowych lub środków publicznych do celów poza służbowych albo w sposób sprzeczny z ich przeznaczeniem.

Ponadto z treści Zasad etyki zawodowej funkcjonariuszy Straży Granicznej stanowiących załącznik do zarządzenia nr 11 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 20 marca 2003 r. w sprawie Zasad etyki zawodowej funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG Nr 1, poz. 7) wynika, że funkcjonariusz SG w czasie służby i poza nią postępuje w sposób nie godzący w dobre imię Straży Granicznej i jej funkcjonariuszy, zachowuje tajemnicę w sprawach mogących godzić w dobro służby, nie manifestuje publicznie poglądów i sympatii politycznych, nie bierze udziału w działalności partii politycznych oraz nie podejmuje żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi.(…)”

 

Z-ca Komendanta Głównego SG
gen. bryg. SG Marek Borkowski

Odpowiedź KG SG do pobrania w PDF