Przedstawiamy odpowiedź MSW na zgłoszone uwagi przez NSZZ FSG. MSW w ostatnich dniach podało, że zostanie powołane Forum Dialogu Społecznego przy Ministrze Spraw Wewnętrznych, reprezentowane przez stronę służbową i związkową. Przedstawione poniżej pismo wyraźnie wskazuje, że MSW inaczej postrzega dialog społeczny.
“(…) W odpowiedzi na pismo nr KKW NSZZ FSG 28/IX/2015 z dnia 23 marca 2015 r. ( przy którym przekazano uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o Straży Granicznej oraz niektórych innych ustaw, uprzejmie przedstawiam, co następuje.
1) odnosząc się do propozycji zmian związanych z delegowaniem – wyjaśniam, iż mając na względzie podnoszone uwagi w przedmiocie zaproponowanego zróżnicowania systemu delegowania funkcjonariuszy Straży Granicznej ze względu na miejsce pełnienia służby,
które w ocenie Związku skutkowałyby nierównym traktowaniem funkcjonariuszy Straży Granicznej, zaproponowano wprowadzenie modyfikacji warunków delegowania funkcjonariuszy z urzędu do czasowego pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Straży Granicznej albo w innej miejscowości oraz na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej w ramach wykonywania zadań określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej lub umowach międzynarodowych wiążących Rzeczpospolitą Polską poprzez określenie, że takie delegowanie nie może przekraczać łącznie 6 miesięcy w okresie 2 lat.
Dłuższy okres delegowania we wskazanym okresie 2 lat będzie możliwy tylko w przypadku, jeżeli funkcjonariusz wyrazi zgodę na takie delegowanie. W projekcie sprecyzowano ponadto, że ww. okres 2 lat liczy się od rozpoczęcia pierwszego delegowania.
Pozostawiono jednakże nadal wyłączenie ograniczeń w przypadku przeniesienia albo delegowania funkcjonariusza na własną prośbę albo gdy przeniesienie do innej jednostki organizacyjnej związane jest ze zmianami organizacyjnymi i nie powoduje zmiany warunków i miejsca pełnienia służby, w tym ostatnim przypadku przeniesienia mają charakter wyłącznie formalny, gdyż wiążą się ze zmianą jednostki organizacyjnej Straży Granicznej, w której funkcjonariusz pełni służbę, bez jednoczesnej zmiany miejsca i warunków jej pełnienia, dotyczy to przypadków, które mają miejsce obecnie, gdy w wyniku zmian organizacyjnych w Straży Granicznej, polegających np, na włączeniu niektórych placówek Straży Granicznej do struktury innych jednostek organizacyjnych, następuje przeniesienie funkcjonariuszy do tych jednostek, bez zmiany faktycznego miejsca pełnienia służby
– Proponowane rozwiązania mają na celu stosowanie instytucji określonych w ustawie w sposób zgodny z ich przeznaczeniem, przy zachowaniu zasady obiektywizmu przyjętych kryteriów, oraz służą zapewnieniu wykorzystania posiadanych zasobów kadrowych w sposób optymalny. Zaproponowano również dodanie przepisów przejściowych regulujących sytuację funkcjonariuszy Straży Granicznej delegowanych na podstawie zmienianego art. 40 ustawy o Straży Granicznej.
Przepisy te, uwzględniając modyfikację regulacji w zakresie delegowania, przewidują rozwiązania gwarancyjne dla funkcjonariuszy Straży Granicznej umożliwiające przejście do stosowania nowych zasad w tym zakresie w sposób sukcesywny, niepowodujący zaskoczenia adresatów zmienionych norm prawnych;
2) odnosząc się z kolei do negatywnie ocenionej propozycji zmian w zakresie wprowadzenia systemu punktowego należności mundurowych wyjaśniam, iż zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1402 i 1822), funkcjonariusze Straży Granicznej otrzymują bezpłatnie umundurowanie. Istnieją dwie formy (ukształtowane projektowanymi normami prawnymi) realizacji tego uprawnienia, tj.: wydanie przedmiotu umundurowania w naturze albo wypłata równoważnika pieniężnego w zamian za umundurowanie. Przypadek pierwszy stanowi bezpośrednie wykonanie uprawnienia, natomiast przypadek drugi stanowi pośredni sposób jego realizacji: funkcjonariusze otrzymują środki finansowe, które powinny być przeznaczone na zakup i Czyszczenie umundurowania.
Przedmioty umundurowania zostały objęte systemem punktowym, dla poszczególnych ubiorów funkcjonariuszom zostaną przyznane punkty przeliczeniowe obliczone proporcjonalnie do wartości poszczególnych składników umundurowania. Przyjęty system punktowy służy jedynie do prawidłowego rozliczenia należności i nie ma wpływu na realizację normy należności dla funkcjonariusza Straży Granicznej;
3) w zakresie natomiast zgłoszonej przez Związek propozycji, aby składanie oświadczeń o stanie majątkowym funkcjonariuszy Straży Granicznej odbywało się wyłącznie na żądanie uprawnionych do tego podmiotów i nie obejmowało majątku objętego małżeńską wspólnością majątkową – wyjaśniam, iż nie może ona zostać przyjęta, ponieważ analiza oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy Straży Granicznej jest istotnym elementem działań antykorupcyjnych formacji.
Propozycja, aby oświadczenia majątkowe były składane tylko na żądanie właściwych przełożonych (czyli uznaniowo) spowoduje, że wymiar działań w tym zakresie będzie zróżnicowany w poszczególnych jednostkach organizacyjnych i nie będą one miały charakteru systemowego. Istniejący stan prawny w zakresie obowiązku składania oświadczeń o stanie majątkowym funkcjonariuszy jest właściwy, a proponowane zmiany mogą negatywnie wypłynąć na funkcjonowanie rozwiązań antykorupcyjnych w tym zakresie.(…)”