Aktualności

Odpowiedź MSWiA na postulaty NSZZ FSG

W dniu 21 listopada 2024 roku ZG NSZZ FSG otrzymał pisemną odpowiedź na zgłoszone postulaty w kwestii:

1. zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej funkcjonariuszy SG,

2. zmiany w przepisach dotyczących urlopu dodatkowego,

3. zmiany przepisów w zakresie podwyższenia funkcjonariuszom SG kwoty diety przeznaczonej na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia do wysokości 400% kwoty, tj. do wysokości 180 zł w przypadku funkcjonariuszy delegowanych do wykonywania zadań w ramach wsparcia w placówkach SG ochraniających odcinek granicy państwowej z Federacją Rosyjską, Republiką Białorusi oraz Ukrainą, a także delegowanych w celu wykonywania zadań w placówkach SG ochraniających odcinek granicy państwowej, na której kontrola graniczna osób została przywrócona tymczasowo.

Poniżej treść pisma MSWiA do ZG NSZZ FSG

Pełnomocnik Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do spraw współpracy

ze związkami zawodowymi

Sekretarz Stanu

Wiesław Szczepański

DPP-WNSG.0784.7.2024

Warszawa, 20 listopada 2024 r.

Pan Marcin Kolasa

Przewodniczący Zarządu Głównego

Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego

Funkcjonariuszy Straży Granicznej

Szanowny Panie Przewodniczący,

w odpowiedzi na korespondencję elektroniczną z dnia 18 listopada 2024 r.

w sprawie postulatów związkowych dotyczących:

1. zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej funkcjonariuszy SG,

2. zmiany w przepisach dotyczących urlopu dodatkowego,

3. zmiany przepisów w zakresie podwyższenia funkcjonariuszom SG kwoty

diety przeznaczonej na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia do

wysokości 400% kwoty, tj. do wysokości 180 zł w przypadku

funkcjonariuszy delegowanych do wykonywania zadań w ramach wsparcia

w placówkach SG ochraniających odcinek granicy państwowej z Federacją

Rosyjską, Republiką Białorusi oraz Ukrainą, a także delegowanych w celu

wykonywania zadań w placówkach SG ochraniających odcinek granicy

państwowej, na której kontrola graniczna osób została przywrócona

tymczasowo,

uprzejmie informuję, co następuje.

Ad. 1

Odnosząc się do postulatu zmiany przepisów dotyczących uchylenia przepisów

ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (zw. dalej ustawą o Straży

Granicznej), dotyczących przesłanek negatywnych mianowania na wyższe

stanowisko służbowe (art. 37e ust. 1 pkt 3), udzielania wyróżnień (art. 91 ust. 1b

pkt 1), przyznania świadczenia motywacyjnego (art. 117d ust. 6 pkt 2), mając na

uwadze zakres zmian przedstawionych przez Pana Przewodniczącego, MSWiA

zwróciło się do Komendanta Głównego Straży Granicznej z prośbą

o ustosunkowanie się do zgłoszonych postulatów.

W opinii Komendy Głównej Straży Granicznej dyspozycja art. 37e ust. 1 pkt 3

ustawy stanowisko służbowe. Zatem przepis ten nie obliguje przełożonego właściwego

w sprawach osobowych do mianowania na wyższe stanowisko służbowe. Ponadto

istotne jest, że norma ta jedynie czasowo „zawiesza” ewentualne mianowanie

funkcjonariusza na wyższe stanowisko służbowe w sytuacji gdy wszczęte zostało

wobec niego postępowanie karne lub dyscyplinarne.

Podkreślenia również wymaga, że mianowanie funkcjonariusza na wyższe

stanowisko służbowe jest formą wyróżnienia w związku z wzorowym

wykonywaniem obowiązków służbowych, wykazywaniem przez funkcjonariusza

szczególnych osiągnięć w służbie, wykonywaniem zadań wykraczających poza

zwykłe obowiązki służbowe. Natomiast wszczęcie postępowania dyscyplinarnego

następuje w przypadku gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia przez

funkcjonariusza czynu stanowiącego przewinienie dyscyplinarne, tj. podejrzenie

naruszenia dyscypliny służbowej lub nieprzestrzegania zasad etyki zawodowej.

W tym stanie rzeczy wszczęcie postępowania dyscyplinarnego wobec

funkcjonariusza, do czasu jego zakończenia, kłóci się z istotą mianowania na wyższe

stanowisko służbowe oraz z przesłankami uzasadniającymi mianowanie na wyższe

stanowisko służbowe.

W kontekście powyższego nie można zgodzić się ze stanowiskiem,

że funkcjonariusz, któremu wszczęto postępowanie dyscyplinarne lub karne został

pozbawiony przysługującego mu awansu. Ponownego zauważenia wymaga,

iż ustawodawca przewidział możliwość mianowania funkcjonariusza na wyższe

stanowisko służbowe. Zatem skoro w przepisie przewidziano fakultatywność

mianowania, to nie można mówić, że pozbawiono funkcjonariusza prawa. Istotne

jest również, że przełożony właściwy w sprawach osobowych podejmując decyzje

w przedmiotowej sprawie, kieruje się między innymi oceną wywiązywania się

z obowiązków służbowych.

Wskazać należy, że podobne rozwiązania w zakresie negatywnej przesłanki do

mianowania na wyższe stanowisko służbowe zawarte są m.in. w ustawie z dnia

6 kwietnia 1990 r. o Policji (art. 34 ust. 4 pkt 2) oraz w rozporządzeniu wydanym na

podstawie art. 159 ust. 5 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa.

Analogicznie należy odnieść się do udzielania wyróżnień, o których mowa w art. 91

ust. 1 ustawy o Straży Granicznej. Przepis ust. 1a w art. 91 ww. ustawy zawiera

otwarty katalog przesłanek precyzujących w jakich przypadkach można udzielić

funkcjonariuszom tych wyróżnień. W świetle powyższego wszczęcie postępowania

karnego lub dyscyplinarnego wobec funkcjonariusza, do czasu jego zakończenia,

kłóci się z przesłankami wymienionym w art. 91 ust. 1a ustawy o Straży Granicznej.

W przypadku natomiast udzielania wyróżnień analogiczne rozwiązanie przewiduje

rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia

2018 r. w sprawie wyróżnień w Służbie Ochrony Państwa (§ 2 pkt 1), natomiast

w przypadku wyróżnienia w postaci przedterminowego mianowania na wyższy

stopień policyjny, o którym mowa w art. 87 ust. 1 pkt 4 ustawy o Policji,

zastosowanie ma również przepis art. 48 ust. 5 tej ustawy.

W odniesieniu do zasad przyznawania że tożsamy przepis w zakresie świadczenia motywacyjnego przewidziany został

w ustawach: o Policji, o Państwowej Straży Pożarnej, o Służbie Ochrony Państwa,

a także w pozostałych służbach spoza resortu spraw wewnętrznych, w których

przysługuje świadczenie motywacyjne. Obecne rozwiązanie mają więc charakter

systemowy. Ewentualne podjęcie działań legislacyjnych wymagałoby zatem

dokonania spójnych zmian w odniesieniu do wszystkich formacji i nie mogłoby

polegać na prostym usunięciu wskazanej przez Pana Przewodniczącego przesłanki,

lecz raczej na wprowadzeniu mechanizmu rekompensaty w przypadku stwierdzenia

braku winy w toczącym się postępowaniu. Ewentualne zmiany w tym zakresie

mogłyby być podjęte w przypadku szerszych zmian pragmatyk poszczególnych

służb w obszarze praw i obowiązków funkcjonariuszy.

Ad. 2

W odniesieniu do postulatów dotyczących podjęcia prac legislacyjnych

zmierzających do zmiany przepisu art. 87b ust. 6 ustawy o Straży Granicznej,

dotyczącego przysługującego funkcjonariuszom urlopu dodatkowego za służbę

pełnioną w warunkach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia

uprzejmie informuję, że powyższy postulat zostanie poddany dalszej analizie

w resorcie spraw wewnętrznych i administracji.

Ad. 3

Odnosząc się do postulatu zmiany przepisów w zakresie podwyższenia

funkcjonariuszom SG kwoty diety przeznaczonej na pokrycie zwiększonych

kosztów wyżywienia do wysokości 400% kwoty, tj. do wysokości 180 zł

w przypadku funkcjonariuszy delegowanych do wykonywania zadań w ramach

wsparcia w placówkach SG ochraniających odcinek granicy państwowej z Federacją

Rosyjską, Republiką Białorusi oraz Ukrainą, a także delegowanych w celu

wykonywania zadań w placówkach SG ochraniających odcinek granicy państwowej,

na której kontrola graniczna osób została przywrócona tymczasowo, uprzejmie

informuję, że w resorcie spraw wewnętrznych i administracji w 2023 r.

przygotowany został projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i

Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie należności funkcjonariuszy

Straży Granicznej za podróże służbowe, przeniesienia lub delegowania. Zgodnie z tym

projektem, w celu zwiększenia motywacji finansowej wskazanej grupy

funkcjonariuszy oraz zrekompensowania utrudnionych warunków ich służby,

zaproponowano podwyższenie kwoty diety przeznaczonej na pokrycie

zwiększonych kosztów wyżywienia do wysokości 400% kwoty określonej w

przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.

– Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465), tj. do wysokości 180 zł (na wzór zmian

wprowadzonych w odniesieniu do żołnierzy SZ RP).

W ramach ówcześnie prowadzonych uzgodnień wewnątrzresortowych projektu

ww. rozporządzenia zwiększenie stawki diety o 400%, tj. z kwoty 45 zł do kwoty

180 zł. wzbudziło istotne wątpliwości, co w konsekwencji spowodowało, iż

ówczesne e Kierownictwo MSWiA odstąpiło od dalszego procedowania ww.

projektu.

Jak podnoszono wtedy, taka zmiana może spowodować niezadowolenie wśród

funkcjonariuszy służących „na stałe” w Placówkach Straży Granicznej na granicy

wschodniej, którzy nie otrzymują diet, bowiem miejsce pełnienia służby jest ich

miejscem zamieszkania. Ponadto rozwiązania te mogłyby doprowadzić do sytuacji,

w której delegowany funkcjonariusz przykładowo na okres 30 dni otrzymałby dietę

w łącznej wysokości 5 400 zł (30 dni x 180 zł), co niejednokrotnie stanowiłoby

wysokość otrzymywanego przez niego uposażenia. Wejście w życie

projektowanych regulacji wymagałoby więc zwiększenia limitu wydatków Straży

Granicznej na ten cel, które to zwiększenie pozostaje w gestii Ministra Finansów.

Jednocześnie informuję, że aktualnie, w ramach prac Zespołu do spraw poprawy

warunków pełnienia służby przez funkcjonariuszy służb podległych ministrowi

właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych, trwają prace

nad opracowaniem propozycji rozwiązań prawnych i organizacyjnych dotyczących

systemu uposażeń funkcjonariuszy służb, a także świadczeń, równoważników

pieniężnych, ekwiwalentów oraz innych należności wypłacanych funkcjonariuszom

służb.

Z poważaniem

Wiesław Szczepański

Sekretarz Stanu

Pełnomocnik Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do spraw współpracy

ze związkami zawodowymi

(podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym)

Pismo-mswia-do-nszzfsg-21-listopada-2024