Z działalności ZG NSZZ FSG

Stanowisko NSZZ FSG w sprawie projektu rozporządzenia dot. uposażenia funkcjonariuszy SG

Komendant Główny SG otrzymał stanowisko NSZZ FSG w sprawie projektu rozporządzenia Ministra
Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Stanowisko NSZZ FSG do pobrania w PDF
Warszawa, dn. 04.09.2013 r.

Uchwała nr 16/IX/2013
KRAJOWEJ KOMISJI WYKONAWCZEJ NIEZALEŻNEGO SAMORZĄDNEGO ZWIĄZKU ZAWODOWEGO FUNKCJONARIUSZY STRAŻY GRANICZNEJ z dnia 04.09.2013 r.

§1
Krajowa Komisja Wykonawcza NSZZ FSG po zapoznaniu się, postanawia przyjąć stanowisko w sprawie projektu Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej

§2
Stanowisko, o którym mowa w § 1 stanowi załącznik nr 1 do uchwały.

STANOWISKO
ZAŁĄCZNIK DO UCHWAŁY NR 16/IX/2013
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Funkcjonariuszy Straży Granicznej w sprawie projektu Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej.Po zapoznaniu się i analizie projektu Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 7 sierpnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej,
NSZZ FSG przedstawia uwagi i wnosi o ich uwzględnienie w przedmiotowym projekcie:

1)  w § 4 ust. 1 dodać pkt. 7 o brzmieniu:
„7. graniczno-migracyjny”

2)  § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dodatek za wysługę lat zwiększa się z urzędu o 1 % należnego uposażenia za każdy następny rok służby, aż do wysokości 25% po 25 latach służby oraz o 2 % za każdy następny rok służby powyżej 25 lat – łącznie do wysokości 35% po 30 latach służby.

3)  Dodać po § 11 § 12 o brzmieniu:
„ 12.1. Funkcjonariusze wykonujący zadania na etatowych stanowiskach w dywizjonach i placówkach SG w zakresie bezpośredniej ochrony granicy państwowej, kontroli ruchu granicznego, prowadzenia postępowań administracyjnych z cudzoziemcami, ochrony szlaków komunikacyjnych, nadzoru nad kontrolą  bezpieczeństwa otrzymują dodatek graniczno-migracyjny w miesięcznej wysokości do 0,20 kwoty bazowej.
2. Dodatek graniczno-migracyjny w wysokości wymienionej w ust. 1, można na wniosek właściwego przełożonego przyznać funkcjonariuszom wykonującym  zadania w bezpośredniej ochronie granicy państwowej, kontroli ruchu granicznego, prowadzeniu postępowań administracyjnych z cudzoziemcami, ochronie szlaków komunikacyjnych, nadzorze nad kontrolą bezpieczeństwa na czas wykonywania tych zadań.”

4)  w Dywizjonie Straży Granicznej (tabela nr 4) wprowadzenie nw. zmian:
1. w stanowisku służbowym – starszy specjalista – grupa uposażenia zasadniczego 07, wprowadzenie stopnia etatowego kpt./st.chor.szt.
2.  zastępca dowódcy jednostki pływającej kat. III, dowódca jednostki pływającej kat. IV -zaszeregowanie do 04 grupy uposażenia zasadniczego i stopnia etatowego st. chor. szt.
3.  starszy asystent-zaszeregowanie do 05 grupy uposażenia zasadniczego i stopnia etatowego st. chor. szt.

5) W § 7 ust. 5 wykreślić pkt 2

UZASADNIENIE
W ocenie NSZZ FSG art. 108 ust. 1 ustawy o SG oprócz dodatków wymienionych w pkt. 1-4 stanowi, że funkcjonariusze SG otrzymują dodatki
uzasadnione szczególnymi właściwościami, kwalifikacjami, warunkami albo miejscem pełnienia służby. Ograniczenie liczby dodatków do zaproponowanych w przedmiotowym projekcie nie odzwierciedla w pełni kwalifikacji, warunków i miejsca pełnienia służby w całej formacji jaką jest Straż Graniczna.
W związku z powyższym zasadnym jest rozszerzenie dodatków do uposażenia o dodatek graniczno-migracyjny. Uwzględnienie powyższego wniosku zgodne będzie z graniczno-migracyjnym charakterem formacji, zakresem realizowanych zadań i oczekiwaniami funkcjonariuszy. Wprowadzenie tego typu dodatku wpłynie pozytywnie na czynnik motywujący funkcjonariuszy realizujących zadania w placówkach i dywizjonach. Propozycja ograniczenia do minimum liczby dodatków do uposażenia bez opracowania jasnych kryteriów przyznawania dodatku służbowego lub funkcyjnego, budzi obawy co do zbyt dużej uznaniowości ich przyznawania i odzwierciedlenia specyfiki wykonywania zadań w wysokości dodatku funkcyjnego lub służbowego. Tym bardziej, że w projekcie proponuje się ustalenie wysokość otrzymywania dodatku funkcyjnego/służbowego uzależnioną od specyfiki wykonywanych zadań oraz rangi danego stanowiska służbowego w hierarchii służbowej.
Zdaniem NSZZ FSG zasadnym jest propozycja zwiększenie dodatku za wysługę. Będzie to czynnik pozytywnie wpływający na motywowanie funkcjonariuszy do długoletniej służby. W związku z powyższym, proponuje się wzrost dodatku za wysługę lat do wysokości 35 %. Proponowane rozwiązanie będzie zbieżne z ideą wydłużenia okresu służby a zawartą w ustawie z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,  Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw.

W ocenie NSZZ FSG zasadne jest wydłużenie okresu działania przepisów przejściowych z 3 do 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Zastosowanie powyższego rozwiązania przyczyni się do zminimalizowania ewentualnych niekorzystnych skutków jakie mogą pojawić wraz z wejściem w życie rozporządzenia. Dotyczy to głównie upływu okresu, na który funkcjonariuszom przyznano zwiększone dodatki do uposażenia lub zwiększenia dodatków funkcyjnych/służbowych.Uwzględnienie zmian w Dywizjonie Straży Granicznej będzie wychodziło naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom  środowiska funkcjonariuszy SG pełniących służbę w Morskim OSG i dotyczy funkcjonariuszy z działu mechanicznego oraz wchodzących w skład załóg jednostek pływających. Propozycja ta została przedstawiona przez Zarząd Oddziałowy NSZZ FSG przy Morskim OSG w Gdańsku.
Zdaniem NSZZ FSG wykreślenie w § 7 ust 5 pkt 2 jest zasadne z uwagi że zapis pkt 1 i 3 wyczerpuje możliwość podwyższenia lub obniżenia dodatku służbowego/funkcyjnego.