Zarząd Oddziałowy NSZZ FSG przy NwOSG skierował ponowne pismo do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie finansowania przez pracodawcę ubezpieczenia pojazdów SG przed skutkami zdarzeń losowych.
Treść Pisma:
Mając na uwadze brak rozwiązań prawnych oraz wzrost zgłaszanych obaw funkcjonariuszy Straży Granicznej, dotyczących wysokiego ryzyka uszkodzenia sprzętu służbowego w nowej flocie samochodowej o wysokiej wartości, zakupionej ze środków zagwarantowanych ustawą z dnia 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu “Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020”, Zarząd Oddziałowy Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Funkcjonariuszy Straży Granicznej przy Nadwiślańskim Oddziale Straży Granicznej zwraca się z uprzejmą prośbą do Pana Ministra o podjęcie w trybie pilnym prac związanych z wprowadzeniem przepisów ustawowych, mających na celu ubezpieczenie pojazdów służbowych, znajdujących się w dyspozycji Straży Granicznej, przed skutkami zdarzeń losowych oraz powiązanie Skarbu Państwa z przedmiotowym projektem ubezpieczenia.
Należy podkreślić, że w chwili obecnej brak ubezpieczenia nowej floty samochodowej o wysokiej wartości przed skutkami zdarzeń losowych, obciąża odpowiedzialnością za szkodę funkcjonariuszy Straży Granicznej, użytkujących samochody w ramach zakresu obowiązków służbowych.
Powyższy stan prawny stwarza poważną barierę w użytkowaniu pojazdów służbowych podczas realizacji zadań służbowych. Brak jakichkolwiek gwarancji bezpieczeństwa finansowego funkcjonariuszy Straży Granicznej, kierujących pojazdami służbowymi o znacznej wartości, implikuje automatyzm zrzucenia odpowiedzialności za sprzęt transportowy, przeznaczony do realizacji ustawowych zadań Straży Granicznej oraz stanowiący mienie Skarbu Państwa, wyłącznie w ciężar funkcjonariuszy Formacji.
W obecnym stanie prawnym, trudno zaakceptować fakt, że funkcjonariusze Straży Granicznej realizujący zadania w terenie, na pierwszej linii i użytkujący pojazdy służbowe, należący do grupy najniżej uposażonych (zarabiających ok. 3000 zł), zmuszeni są do wykupowania z prywatnych środków polis ubezpieczeniowych, kosztem bezpieczeństwa finansowego swoich rodzin.
Warto zwrócić również uwagę, że funkcjonowanie formacji uzbrojonej jaką jest Straż Graniczna, ze względu na specyfikę realizowanych zadań ustawowych, niesie za sobą bardzo wysokie ryzyko wystąpienia strat nadzwyczajnych wynikłych z eksploatacji pojazdów służbowych o wysokiej wartości w czasie wykonywania zadań w terenie, zatem objęcie sprzętu transportowego przedmiotowym ubezpieczeniem przed skutkami zdarzeń losowych, determinuje zasadność przedmiotowych prac legislacyjnych w przedmiocie sprawy.
Należy podkreślić, że funkcjonariusze Straży Granicznej realizujący zadania służbowe, po podpisaniu zakresu obowiązków mają wykonywać swoje zadania profesjonalnie, bez wahania i częstokroć wykorzystują do tego właśnie pojazdy służbowe o wysokiej wartości finansowej.
Zrzucenie ryzyka szkód w taborze samochodowym Straży Granicznej przez Skarb Państwa wyłącznie na funkcjonariuszy, nie ma logicznego uzasadnienia, i jest działaniem krzywdzącym, niosącym ze sobą ryzyko osłabienia skuteczności zadań służbowych, realizowanych przez funkcjonariuszy właśnie z powodu braku przedmiotowego ubezpieczenia.
Ponadto schematyzm stosowania zapisów art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 7 maja 1999 r. o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Celno-Skarbowej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. U. 2018 poz. 2349 ze zm.), jest przepisem nieadekwatnym do wymogów służby, w tym realiów użytkowania pojazdów podczas realizacji działań służbowych.
Problem ochrony ubezpieczeniowej sprzętu transportowego, stanowiącego mienie Skarbu Państwa, będącego w dyspozycji Straży Granicznej, przed skutkami zdarzeń losowych, jest niedostrzegany od lat przez dowództwo Formacji. Postulat odciążenia nisko uposażonych funkcjonariuszy od ryzyka odpowiedzialności za szkody powstałe w pojazdach, również pozostaje bez żadnej reakcji.
Jednocześnie nadmieniam, że w chwili obecnej cześć pojazdów Straży Granicznej użytkowana na misjach zagranicznych np. w Republice Macedonii Północnej, posiada wykupione polisy auto casco. W naszej ocenie taką ochroną należy objąć pozostałą flotę samochodową.
Wybiórczą troskę o mienie Skarbu Państwa i – co za tym idzie – o komfort działania delegowanych funkcjonariuszy, oceniamy jako rażącą niekonsekwencję.
Panie Ministrze, proszę przyjąć naszą deklarację gotowości do podjęcia rozmów w przedmiotowej kwestii, w każdym wskazanym przez Pana momencie. Jesteśmy także przygotowani, aby uczestniczyć w pracach legislacyjnych nad postulowanymi przez nas zmianami.
Foto: R L