Z up. Ministra Spraw Wewnętrznych, Sekretarz Stanu w MSW Piotr Stachańczyk odniósł się do uwag przekazanych przez NSZZ FSG w sprawie komisji lekarskich:
W piśmie do Przewodniczącego KKW NSZZ FSG Mariusza Tyla czytamy:
“(…)Nawiązując do uwag przekazanych przez NSZZ Funkcjonariuszy Straży Granicznej do projektu ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz o zmianie niektórych innych ustaw,
uprzejmie informuję, że pod obrady stałego komitetu Rady Ministrów został skierowany projekt ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw Projekt uległ podziałowi, ze względu na stanowisko Rządowego Centrum Legislacji, które w trakcie, konsultacji uznało za zasadne rozdzielenie materii w nim zawartej na dwa projekty, z których jeden regulowałby wyłącznie problematykę komisji lekarskich.
Odnośnie natomiast pozostałej po podziale materii ustawowej, tj. zmian w zakresie rent, prewencji rentowej i aktywizacji zawodowej funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu, a także przepisów dotyczących pomocy w budownictwie mieszkaniowym, uprzejmie informuję, że trwają analizy w przedmiotowym zakresie.
W związku z powyższym przedstawiam stanowisko wobec uwag zgłaszanych w części odnoszącej się do komisji lekarskich:
1) odnosząc się do uwagi dotyczącej pozostawienia obecnie obowiązującego systemu komisji lekarskich uprzejmie informuję, że przyjęcie ww. uwagi byłoby sprzeczne z koncepcją utworzenia nowej, dwustopniowej struktury komisji lekarskich. Tworząc ww. strukturę wzorowano się na rozwiązaniach funkcjonujących w stosunku do żołnierzy zawodowych, w przypadku orzekania wobec których przyjęto podział na rejonowe komisje lekarskie oraz Centralną Wojskową Komisję Lekarską w Warszawie, która jest komisją wyższego stopnia w stosunku do rejonowych komisji lekarskich;
2) w zakresie uwagi dotyczącej zmiany wyrażenia “ocena zdolności fizycznej i psychicznej kandydatów do służby” na wyrażenie “ocena zdolności do służby” informuję, że uwaga nie może zostać uwzględniona, ze względu na nomenklaturę stosowaną w pragmatykach służb (vide np. art. 32 ust. 1 ustawy o Straży Granicznej „Zdolność fizyczną i psychiczną do służby ustalają komisje lekarskie podległe ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych “.);
3) odnosząc się do uwagi dotyczącej rezygnacji z uprawnień komisji lekarskiej do przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego przez funkcjonariuszy służb wskazanych w projekcie – wyjaśniam, że uwaga nie może zostać uwzględniona, gdyż stanowi uzupełnienie regulacji zawartych w projekcie ustawy dot. „zwolnień lekarskich (.L4)”, w którym przyznano komisjom lekarskim uprawnienie, a nie obowiązek do weryfikowania prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego. Brak ww. regulacji w zakresie określenia zadań komisji lekarskich powodowałby zatem lukę w przepisach;
4) odnosząc się do uwagi dotyczącej wykreślenia art. 7 regulującego kwestie dotyczące treści orzeczeń w stosunku do kandydata na stanowisko kierownicze lub specjalistyczne, do szkół i ośrodków szkolenia oraz w stosunku do funkcjonariusza już pełniącego służbę w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biurze Ochrony Rządu – informuję, że uwaga została uwzględniona;
5) w zakresie uwagi dotyczącej uzupełnienia zadań komisji o wskazanie, że ustala ona grupę renty informuję, że projekt został uzupełniony w ww. zakresie,
6) odnosząc się do uwagi dotyczącej uzupełnienia katalogu podmiotów informowanych przez komisję lekarską, o orzeczonej zdolności funkcjonariusza do służby w ramach przeprowadzanej kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do służby, o przełożonego właściwego w sprawach osobowych – informuję, że uwaga została uwzględniona poprzez dodanie przełożonego do ww. kręgu osób;
7) odnosząc się do uwagi dotyczącej wskazania jako siedziby Centralnej Komisji Lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych – uwaga nie została uwzględniona. Przyjęto w tym zakresie właściwość miejscową poprzez wskazanie miasta Warszawa, analogicznie jak to ma miejsce w przypadku wojskowych komisji lekarskich;
8) odnosząc się do uwagi dotyczącej doprecyzowania kwalifikacji, jakie powinien posiadać lekarz członek komisji lekarskiej o wskazanie, że powinien on posiadać aktualne prawo do wykonywania zawodu i wiedzy z zakresu orzecznictwa – informuję, że nie została ona uwzględniona. Kwestię wykonywania zawodu reguluje ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2011 r. Nr 277, poz. 1634, z późn.zm.)
i nie wydaje się zasadne podkreślenie konieczności posiadania aktualnego prawa do wykonywania zawodu;
9) w zakresie uwagi dotyczącej uzupełnienia zadań wykonywanych przez Centralną Komisję Lekarską w ramach nadzoru o zadanie związane z organizacją szkoleń dla lekarzy komisji lekarskich – uwaga została uwzględniona poprzez uzupełnienie wykonywanego w ramach nadzoru zadania polegającego na koordynowaniu systemu orzecznictwa;
10) w zakresie uwagi dotyczącej uzupełnienia przepisu poprzez dookreślenie nazwy jednostki organizacyjno – administracyjnej zapewniającej obsługę organizacyjno-administracyjną l biurową komisji lekarskich – uwaga nie została uwzględniona, gdyż obecna nomenklatura jest zgodna ze stosowaną na gruncie przepisów dot. zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji (..)
11) odnosząc się z kolei do uwagi dotyczącej zdania odrębnego członka komisji – przepis projektowanej ustawy przewiduje powołanie komisji w składzie co najmniej 2-osobowym, co nie stoi na przeszkodzie powołania komisji w większym składzie. Nie wydaje się przy tym zasadne doprecyzowanie przepisu dotyczącego dokonywania przez Centralną Komisję Lekarską oceny prawidłowości wydawanego Orzeczenia, gdyż zdanie odrębne jest załączane do treści orzeczenia i w przypadku jego zaskarżenia podlega rozpatrzeniu przez Centralną Komisję Lekarską. Nowe zasady działania komisji lekarskich nie przewidują bowiem analogicznej do funkcjonującej obecnie instytucji sprzeciwu od orzeczenia w przypadku zdania odrębnego jednego z członków komisji lekarskiej;
12) w zakresie uwagi dotyczącej odwołań od Centralnej Komisji Lekarskiej – przepis umożliwiający wniesienie skargi do sądu administracyjnego od każdego orzeczenia Centralnej Komisji Lekarskiej został wykreślony. Proponuje się zachowanie obecnego stanu, akceptowanego w orzecznictwie sądów administracyjnych, w zakresie skarg na orzeczenia komisji lekarskich. Sądy administracyjne przyjmują niedopuszczalność skarg w zakresie orzecznictwa do celów odszkodowawczych, rentowych i z zaopatrzenia emerytalnego, wskazując na autonomiczną kontrolę spraw z tego zakresu, sprawowaną przez sądownictwo powszechne;
13) odnosząc się natomiast do uwagi dotyczącej przygotowania projektów aktów wykonawczych do projektowanej ustawy – uprzejmie wyjaśniam, iż jakkolwiek “Zasady techniki prawodawczej” przewidują przygotowywanie aktów prawnych o podstawowym znaczeniu dla funkcjonowania regulacji wraz z projektem ustawy, jednakże przepisy dot. procedury postępowania z dokumentami rządowymi nie regulowały wprost, na którym etapie projekty rozporządzeń powinny być dołączane jako materiał informacyjny. Dopiero uchwała Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (Dz. U. z 2013 r. poz. 979) określiła w § 60 ust. 3 pkt 7 moment ich dołączenia do projektu ustawy wskazując na etap rozpatrywania projektu ustawy przez stały komitet Rady Ministrów. Ze względu na przepis przejściowy zawarty w § 170 tej uchwały, projekty dokumentów rządowych skierowane do uzgodnień lub konsultacji przed dniem 1 stycznia 2014 r., są procedowane na dotychczasowych zasadach. Jednocześnie informuję, że projekt w wersji skierowanej na stały komitet Rady Ministrów jeęt dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny. (…)”