Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy o oświadczeniach majątkowych osób pełniących funkcje publiczne, który 18 lipca 2014 r. wysłano do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania do 174 instytucji oraz organizacji.
Część z projektowanych przepisów o oświadczeniach majątkowych godzi w bezpieczeństwo państwa. Upublicznienie w internecie pełnego składu kadry oficerskiej stwarza służbom państw obcych okazję do pozyskania danych mogących narazić te osoby i ich rodziny na realne niebezpieczeństwo – uważa Krajowa Rada Sądownictwa.
Intencją projektodawcy jest ujęcie w jednym akcie prawnym i ujednolicenie zasad składania oświadczeń majątkowych przez funkcjonariuszy publicznych oraz osoby zatrudnione w sferze publicznej, których zakres obowiązków lub uprawnień uzasadnia ujawnianie przez te osoby ich stanu majątkowego. Wymóg składania takich oświadczeń jest jednym z podstawowych rozwiązań służących zapobieganiu zagrożeniom korupcyjnym – twierdzi z kolei projektodawca
Jedna ustawa zamiast ok. 30 aktów prawnych
Obecnie regulacje dotyczące obowiązku składania oświadczeń majątkowych znajdują się w ok.30 aktach prawnych i pozostają niespójne. Różnice dotyczą przede wszystkim:
– zakresu informacji, które należy podać w oświadczeniu,
– wzoru formularza, na którym składa się oświadczenie,
– terminów składania oświadczeń,
– sposobu weryfikowania rzetelności złożonych oświadczeń i służb do tego powołanych,
– podawania oświadczeń do publicznej wiadomości,
– sankcji za niezłożenie oświadczenia lub podanie w nim nieprawdy.
W rezultacie – jak twierdzą projektodawcy – obowiązek składania oświadczeń majątkowych będzie dotyczył na równych zasadach wszystkich tych stanowisk i funkcji publicznych, z których zajmowaniem wiąże się odpowiedzialność bądź współodpowiedzialność za podejmowanie istotnych decyzji lub za zarządzanie środkami publicznymi. Uwzględniono przy tym zalecenia Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Grupy Państw przeciwko Korupcji (GRECO).
Co nowego w projekcie?
W projekcie nowej ustawy o oświadczeniach majątkowych m.in. przewidziano:
– obowiązek składania oświadczenia majątkowego przez wszystkich żołnierzy Żandarmerii Wojskowej, oprócz oficerów i podoficerów w organach finansowych i logistycznych,
– konieczność zamieszczenia informacji o majątku osobistym oraz objętym małżeńską wspólnotą majątkową ( m.in. nieruchomości, a także o zasobach pieniężnych, posiadanych składnikach mienia ruchowego, zobowiązaniach i darowiznach powyżej 20 tys. zł),
– rezygnację w przypadku Ministerstwa Obrony Narodowej ze szczególnego rozwiązania polegającego na składaniu tych oświadczeń „za pośrednictwem” Żandarmerii Wojskowej, dokonującej analizy oświadczeń o stanie majątkowym żołnierzy zawodowych,
– możliwość składania docelowo oświadczeń w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP – w celu ułatwienia późniejszej analizy, weryfikacji i porównywania oświadczeń. W okresie przejściowym – przez 3 lata od wejścia w życie ustawy, czyli od 1 maja 2015 r. – będzie istniała możliwość składania oświadczeń w formie pisemnej,
– ujednolicenie terminu składania oświadczeń rocznych, według stanu na dzień 31 grudnia, na dzień 30 kwietnia,
– ujawnianie oświadczenia majątkowego w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu lub jednostki organizacyjnej zapewniających obsługę organu,
– obligatoryjne wyłączenie ujawniania oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy służb specjalnych – Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego (z wyłączeniem Szefów tych służb i ich zastępców) – z uwagi na charakter wykonywanych przez nich czynności.
– fakultatywne upoważnienie dla Rady Ministrów do wyłączenia spod obowiązku ujawniania niektórych oświadczeń majątkowych. Może to dotyczyć stanowisk w Biurze Ochrony Rządu, Policji, Straży Granicznej oraz Żandarmerii Wojskowej. Projektowane regulacje są uzasadnione koniecznością objęcia ochroną niektórych kategorii funkcjonariuszy służb ochrony państwa.
– kierowanie do właściwych urzędów kontroli skarbowej oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego pięciu procent losowo wybranych oświadczeń majątkowych przez podmiot odbierający te oświadczenia, spośród tych, które w ramach wstępnej kontroli nie wzbudziły jego wątpliwości
– możliwość składania korekt oświadczeń majątkowych. Przewiduje się, że korekta taka będzie mogła zostać złożona w każdym czasie, a zatem również po rozpoczęciu procedury kontroli oświadczenia przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, a nawet po wszczęciu postępowania karnego w sprawie o złożenie oświadczenia niezgodnego z prawdą.
– karę pieniężną za niezłożenie oświadczenia w wymaganym terminie w wysokości 1000 złotych.
Projekt ustawy wzbudził spore kontrowersje, zwłaszcza postulowana w nim powszechność dostępu do danych objętych oświadczeniem majątkowym i zakres informacji podlegających ujawnieniu.
źródło: http://www.portal-mundurowy.pl/, http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/230491/230494/230495/dokument120061.pdf