Z prasy i mediów

Kontrowersyjny projekt .Nowoczesnej może zniszczyć związki zawodowe

W tym tygodniu podczas posiedzenia Sejmu parlamentarzyści zajmą się projektem .Nowoczesnej, dotyczącym ograniczenia praw związków zawodowych poprzez zniesienie części obowiązków przedsiębiorców wobec związkowców. Śląska Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych wystosowała komunikat w tej sprawie.

telewizjarepublika.pl

O projekcie negatywne stanowisko wyraziła już Śląska Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych określając je mianem antyspołecznego i niezwykle szkodliwego wręcz populistycznego.

Poniżej projekt .Nowoczesnej

projekt  
 
USTAWA
z dnia ………
o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz ustawy ‒ Kodeks pracy
 
Art. 1.W ustawie z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881) wprowadza się następujące zmiany:
1)  w art. 13 pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) źródła finansowania działalności związku, sposób ustanawiania i zbierania składek
członkowskich oraz zasady prowadzenia gospodarki finansowej związku;”;
2)  w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Pracownik ma prawo do zwolnienia od pracy zawodowej na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej poza zakładem pracy, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy. Za czas wykonywania takiej doraźnej czynności pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu stosunku pracy nawiązanego z pracodawcą.”;
3)  w art. 31 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2.  Zwolnienia  od  pracy,  o  których  mowa  w  ust.  1,  udzielane  są  bezpłatnie  na wniosek zarządu zakładowej organizacji związkowej. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,  tryb  udzielania  zwolnień  od  pracy  oraz  zakres  uprawnień przysługujących  pracownikowi  w  czasie  tych  zwolnień,  uwzględniając  konieczność udokumentowania  przesłanek  do  zwolnienia  z  obowiązku  świadczenia  pracy  oraz zachowania przez pracownika uprawnień  niezwiązanych z  należnym od pracodawcy wynagrodzeniem.
3. Pracownik ma prawo do zwolnienia od pracy zawodowej na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej, jeżeli czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy. Za czas wykonywania takiej doraźnej  czynności  pracownikowi  nie  przysługuje  wynagrodzenie  z  tytułu  stosunku pracy nawiązanego z pracodawcą.”;
2
 
4)  art. 33 otrzymuje brzmienie:
„Art. 33. 1. Zakładowa organizacja związkowa ma prawo zwoływania na terenie
zakładu  pracy  spotkań  pracowników  w  celu  omówienia  spraw  dotyczących  ogółu
członków organizacji związkowej lub ogółu pracowników.  
2.  Na  uzasadniony  wniosek  zarządu  zakładowej  organizacji  związkowej
pracodawca ma obowiązek udostępnić dla przeprowadzenia spotkania, o którym mowa
w ust. 1, położone na terenie zakładu pracy odpowiednie pomieszczenie wyposażone w
urządzenia techniczne niezbędne do przeprowadzenia spotkania.
3.  Pracodawca  jest  zwolniony  z  obowiązku,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  jeżeli  nie
dysponuje  pomieszczeniem  odpowiednim  dla  przeprowadzenia  spotkania,  o  którym
mowa w ust. 1.”;
5)  art. 33 1  otrzymuje brzmienie:
„Art.  33 1 .  1.  Zakładowa  organizacja  związkowa  i  pracodawca  mogą  zawrzeć
porozumienie w sprawie pobierania przez pracodawcę na rzecz zakładowej organizacji
związkowej składek związkowych od pracowników.
2. W przypadku zawarcia porozumienia, o którym mowa w ust. 1, pobieranie przez
pracodawcę  składek  związkowych  jest  uzależnione  od  pisemnej  zgody  każdego  z
pracowników.
3. Pracodawca, z którym zakładowa organizacja związkowa zawarła porozumienie,
o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany niezwłocznie przekazywać kwoty pobranych
składek związkowych  na rachunek  bankowy wskazany przez zakładową organizację
związkową w treści porozumienia.”;  
6)  art. 34 1  otrzymuje brzmienie:
„Art. 34 1 . 1.  Pracodawcy  objęci  działaniem  międzyzakładowej  organizacji
związkowej mają obowiązek zwolnić:
1) bezpłatnie  z  obowiązku  świadczenia  pracy  na  okres  kadencji  w  zarządzie
międzyzakładowej  organizacji  związkowej  –  na  podstawie  art.  31  ust.  1  w
związku z art. 34 ust. 2,
2)  od pracy zawodowej, bez zachowania prawa do wynagrodzenia – na podstawie
art. 31 ust. 3
– odpowiednio do udziału liczby członków tej organizacji zatrudnionych u danego
pracodawcy w łącznej liczbie członków tej organizacji zatrudnionych u wszystkich
3
 
pracodawców objętych działaniem tej organizacji – w przeliczeniu na pełny wymiar
czasu pracy.
2.  Zarząd  międzyzakładowej  organizacji  związkowej  przedstawia  pracodawcy,
który zwolni pracownika lub pracowników z obowiązku świadczenia pracy lub od pracy
zawodowej, informacje o liczbie członków tej organizacji zatrudnionych u wszystkich
pracodawców objętych działaniem tej organizacji oraz u każdego z tych pracodawców
– w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, według stanu na ostatni dzień miesiąca.”;
7)  po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu
„Rozdział 4a
Jawność gospodarki finansowej związków zawodowych
„Art. 34 3 .Gospodarka finansowa związków zawodowych jest jawna.
Art.  34 4    Związek  zawodowy  podaje  sprawozdanie  finansowe,  sporządzone  na
podstawie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013
r. poz. 330, z późn. zm. 1  do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie  na stronie
internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw pracy.
2. Sprawozdanie finansowe, o którym mowa w ust. 1, podawane jest do publicznej
wiadomości  w  terminie  miesiąca  od  upływu  terminu,  do  którego  powinno  być
sporządzone.”.
Art. 2. W ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502,
z późn. zm. 2) ) w art. 258 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Wydatki związane z działalnością komisji pojednawczej ponoszą w częściach
równych  pracodawca  i  zakładowa  organizacja  związkowa,  a    jeżeli  u  danego
pracodawcy  nie  działa  zakładowa  organizacja  związkowa  –  w  całości  pracodawca.
Wydatki  te  obejmują  również  równowartość  utraconego  wynagrodzenia  za  czas
nieprzepracowany  przez  pracownika  w  związku  z  udziałem  w  postępowaniu
pojednawczym.”
                                                             
1  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 613, z 2014 r. poz.
768 i 1100 oraz z 2015 r. poz. 4, 978, 1045, 1166, 1333 i 1844.
2)  Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r.
poz. 1066, 1220, 1224, 1240, 1268, 1735.
4
 
Art. 3. Związki zawodowe, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy,  dostosują  statuty  do  przepisów  ustawy  zmienianej  w  art.  1,  w  brzmieniu  nadanym
niniejszą ustawą.
Art.  4.  Do  końca  kadencji  osób  zwolnionych  przed  dniem  wejścia  w  życie  ustawy  z
obowiązku świadczenia pracy na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, stosuje
się przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez rok od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Art. 5. Umowy, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, zawarte
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, zachowują  moc przez okres na jaki  zostały
zawarte, nie dłużej jednak niż przez rok od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 6. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
   
5
 
UZASADNIENIE
 
 
1.  Wyjaśnienie potrzeby i celu wydania ustawy
 
Przyjęcie  proponowanego  projektu  ustawy  wynika  z  potrzeby  ograniczenia  niektórych
uprawnień związków zawodowych i ich organizacji oraz wprowadzenia pełnej transparentności
gospodarki finansowej związków zawodowych.  
Prawo  do  zrzeszania  się  pracowników  i  zbiorowego  reprezentowania  ich  interesów  wobec
pracodawców i ustawodawców nie może być kwestionowane w rozwiniętym, demokratycznym
społeczeństwie.  Istnienie  reprezentacji  związkowej  zwiększa  efektywność  negocjacji  i
egzekwowania  praw  pracowniczych,  zarówno  na  szczeblu  publicznym,  jak  i  na  poziomie
zakładu pracy.  
Przynależność  i  działalność  w  związku  zawodowym  ma  charakter  działalności  społecznej,
dobrowolnego  zaangażowania  swojego  czasu  i  środków  dla  wspólnego  dobra  –  w  tym
przypadku dobra swojego i współpracowników oraz przyszłych pracowników.    
Autorzy projektu wierzą, że w długim horyzoncie czasowym sprawna działalność związków
oraz  efektywny  dialog  pracowników  i  pracodawców  przynoszą  korzyści  dla  wszystkich
interesariuszy, w szczególności zatrudnionych, zatrudniających i klientów przedsiębiorstwa. W
poszczególnych sytuacjach jednak, może występować konflikt interesów, w związku z którym
pracodawca,  jako  strona  silniejsza  w  relacjach  z  pracownikiem,  mógłby  chcieć  ograniczać
powstawanie i działanie związków zawodowych. Taka sytuacja jest nie do przyjęcia, dlatego
ustawowa  gwarancja  wolności  zrzeszania  się  oraz  zakreślenie  limitów  praw  i  obowiązków
związków zawodowych jest niezbędna.  
Jednocześnie autorzy zwracają uwagę, że w obecnym stanie prawnym związki zawodowe w
Polsce wyposażone są w przywileje, których nie mają inne organizacje społeczne. Efektem tego
jest  obciążenie  pracodawców  kosztami  funkcjonowania  związków,  a  w  ostateczności  –
klientów (w postaci wyższych cen lub gorszej jakości usług) i podatników (uzwiązkowienie
najwyższe jest w sektorze publicznym). Powoduje to również zupełnie zbędną antagonizację
związków  z  pracodawcami,  niezrzeszonymi  pracownikami  oraz  społeczeństwem  –  czego
wyrazem może być systematycznie spadające uzwiązkowienie (z 19% w 1991 do 6 % w 2014),
czy  wysoki  odsetek  niezadowolonych  z  funkcjonowania  związków,  zarówno  wśród
pracowników, jak i ogółu społeczeństwa, na jaki wskazują badania CBOS (106/2014).  
6
 
Ponadto,  w odróżnieniu od fundacji i stowarzyszeń, związki zawodowe nie mają ustawowej
obligacji  do  jawności  swoich  finansów.  Związki  zawodowe  powinny  publikować  coroczne
sprawozdania  finansowe,  aby  pokazać  swoim  członkom,  że  rzetelnie  gospodarują  ich
składkami i nie nadużywają ich zaufania.  
 
2. Przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma być unormowana
 
Wg  GUS  w  2014  r.  spośród  19,5  tys.  zarejestrowanych  związków  zawodowych  aktywną
działalność  prowadziło  12,9  tys.  organizacji.  Jedynie  2  tys.  z  nich  nie  wchodziło  w  skład
organizacji międzyzakładowych.  Związki zrzeszają 1,6 mln osób, co stanowi 5% dorosłych
Polaków, 11% wszystkich zatrudnionych i 17% zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.  
Największe uzwiązkowienie wykazywane jest w górnictwie (72%), sektorze energetycznym
(31%) i oświacie (25%). Uzwiązkowienie w transporcie sięga 24%, służbie zdrowia –  21%,
gospodarce wodno-kanalizacyjnej – 18% i  administracji publicznej – 15%   Biorąc pod uwagę
liczbę pracowników w danych branżach, oznacza to, że najwięcej spośród związkowców to
nauczyciele (24%),  po 12% związkowców zatrudnionych jest w przemyśle i ochronie zdrowia,
10% w górnictwie. Na podstawie tych danych, przy dopuszczalnych uproszczeniach, można
przyjąć że sektor publiczny jest pracodawcą  (bezpośrednio, jak w administracji i oświacie, lub
pośrednio  –  w  spółkach  z  dominującym  udziałem  Skarbu  Państwa)  dla  około  3/4
związkowców. Zatem koszty przywilejów obciążają więc bezpośrednio lub pośrednio budżet
państwa, a ochrona praw pracowniczych jest wzmocniona w sektorach, w których prawa te
gwarantowane  są  również  dodatkowymi  ustawami  (nauczyciele,  górnicy).  Skutkuje  to
nierównymi warunkami dla pracowników i pracodawców sektora publicznego i prywatnego.
Z  badania  GUS  wynika  również,  że  18%  związków  korzystało  z  pracy  swoich  członków,
wykonywanej  w  godzinach  pracy,  opłacanej  przez  pracodawcę.  Jednocześnie  jedynie  17%
związków  zrzesza  powyżej  150  członków,  zatem  przysługuje  im  prawo  do  pełnego  etatu
związkowego. Można zatem założyć, że wszystkie duże zawiązki zawodowe korzystają z tego
prawa oraz niektóre z małych związków, korzystają z  niepełnego wymiaru czasu pracy dla
związkowców.  Z  drugiej  strony  95%  związków  deklarowało  korzystanie  z  wolontariackiej
pracy ich członków, zatem zlikwidowanie tego przywileju nie wpłynie znacząco na możliwości
ich działania, ponieważ członkowie związków chętnie angażują swój wolny czas w pracę na
rzecz związku. Pracowników etatowych zatrudniają z reguły krajowe centralne związków, co
wydaje się być uzasadnione, ze względu na ich prace w Komisji Trójstronnej (kiedy jeszcze
działała), opiniowanie projektów ustaw itp.  
7
 
Obecnie  związki  zawodowe  nie  są  ustawowo  zobligowane  do  ujawniania  sprawozdań
finansowych  w  odróżnieniu  od  innych  organizacji  społecznych  (stowarzyszeń  i  fundacji).
Niemniej,  niektóre  międzyzakładowe  organizacje  związkowe  (w  tym  NZSS  Solidarność)
obligują związki członkowskie do ujawniania sprawozdań finansowych, co świadczy o tym, że
również w środowisku związkowców odczuwane jest moralne zobowiązanie wobec płacących
składki do rozliczenia się z ich zagospodarowania.  
W założeniu przywileje związkowe miały zapewne ułatwiać pracę związków. Etaty związkowe
oraz możliwość korzystania z części majątku zakładu pracy do działalności związkowej oraz
bezkosztowa  dla  związku  procedura  pobierania  składek  pozostawia  składki  do
zagospodarowania na inne cele. Mimo to, działalność związkowców zawodowych jest oceniana
przez  większość  społeczeństwa  negatywnie.  Wg  badania  CBOS  z  2014r.  55%  badanych
oceniało,  że  związki  zawodowe  bronią  praw  pracowniczych  nieskutecznie.  Co  ciekawe,  w
grupie  badanych,  będących  członkami  związku,  taką  odpowiedź  wskazywało  58%.  31%
badanych uważa, że działalność związków jest dla kraju niekorzystna, przeciwnego zdania jest
38%.  Rozkład odpowiedzi na oba wyżej wymienione pytania jest względnie stały w czasie.
Niestety, badanie nie zawierało pytania o przywileje związków zawodowych.
Skala przywilejów związkowych w Polsce jest unikalna na tle Europy. W Wielkiej Brytanii,
kolebce ruchu związkowego, przedstawiciele związków zawodowych mają prawo do płatnego
urlopu wyłącznie na czas wypełniania konkretnych obowiązków, jakie nałożył na nich związek:
negocjacji  płacowych,  reprezentowania  interesów  pracowników  wobec  pracodawcy  oraz  na
czas  szkoleń  i  podwyższania  kwalifikacji  zawodowych  wśród  pracowników.  Wymaga  on
zgody pracodawcy  i  jest ustalony  jednorazowo, na konkretne zadanie. Pracodawca wybiera
spośród działających w firmie związek, który będzie reprezentował pracowników oraz umawia
się z nim na skalę reprezentacji (np. czy związkowcy mają głos w dyskusji o sprzedaży firmy)
oraz ilości czasu pracy, jaki związkowcy mogą przeznaczyć na działalność związkową.  Na
czas  uczestnictwa  w  spotkaniach  związkowych  pracodawca  może  udzielić  im  bezpłatnego
urlopu.  Związki  pobierają  składki  członkowskie  samodzielnie,  lub  za  pośrednictwem
pracodawcy,  o  ile  wyrazi  on  zgodę  na  takie  rozwiązanie.    Związki  wysyłają  sprawozdania
finansowe, a także informacje o ilości członków, do Kongresu Związków Zawodowych, który
publikuje te dokumenty w Internecie. Obecnie rząd przygotowuje nową ustawę o związkach
zawodowych,  która  m.in.  nakłada  na  związki  działające  w  sektorze  publicznym  obowiązek
publikowania informacji: ile płatnych godzin przeznaczyli na działalność związkową i jaką, a
rząd  będzie  mógł  ustalić  górne  limity  tych  godzin.  Celem  tych  działań  jest  zapewnienie
8
 
lepszego  wykorzystania  pieniędzy  podatników  oraz  zapewnienia  wyższej  jakości  usług
publicznych.  
W Niemczech związki zawodowe dzielą uprawnienia z radami pracowniczymi. Związki przede
wszystkim  negocjują  płace  oraz  mają  prawo  organizowania  strajku.  Największe  zrzeszenie
związków  zawodowych,  DGB,  zrzeszające  ¾  wszystkich  niemieckich  związkowców,  
finansuje  całokształt  swojej  działalności  ze  składek  członkowskich  i  innych  dochodów
własnych (z majątku, z działalności gospodarczej). Nie otrzymuje żadnych pieniędzy ani usług
od pracodawców czy państwa. Zazwyczaj składka wynosi 1% miesięcznego wynagrodzenia. Z
kolei koszty funkcjonowania rad pracowniczych, mających ograniczony wpływ na zarządzanie
przedsiębiorstwem,  w  tym  koszty  organizacji  wyboru  do  rad  ponosi  pracodawca.  Wielu
przedsiębiorców jest niechętnych radom i nie zgadza się na ich powstawanie. Rady funkcjonują
tylko  w  10%  przedsiębiorstw,  zatrudniających  45%  pracowników.  Podobne  uregulowania
prawne funkcjonują w Austrii.  
We  Francji  delegatom  związkowym  przysługuje  od  10  godzin  miesięcznie  na  działalność
związkową  w  górę  (w  zależności  od  wielkości  zakładu),  pod  warunkiem  uzyskania  10%
poparcia  wśród  pracowników.    Pomieszczenie  na  działalność  związkową  przysługuje  od
powyżej 1000 członków.  
Na Węgrzech działają zarówno rady pracownicze, jak i związki. Delegaci do rad, których liczba
jest  uzależniona  od  liczby  pracowników,  mogą  poświęcać  10%  swojego  czasu  pracy  w
miesiącu na pracę w radzie. Związki zawodowe mają prawo do 2 godzin pracy związkowej na
każdych 3 reprezentowanych pracowników. Wynagrodzenie za ten czas wypłaca pracodawca.
Pozostałe  koszty  funkcjonowania  związków,  udostępnianie  lokali  itp.  podlega  negocjacji
między związkami a pracodawcą.  
 
3. Różnice pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Obecnie, ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych przewiduje w art. 31 prawo
do  zwolnienia  z  obowiązku  świadczenia  pracy  przez  funkcyjnych  członków  zarządu
zakładowej organizacji związkowej. W przedziale 150-500 członków zakładowej organizacji
związkowej jest to jeden pracownik, a w przedziale 1001-2000  członków – 3 pracowników.
Tacy pracownicy, zależnie od wniosku związku, mogą być zwolnieni z obowiązku świadczenia
pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenie lub bezpłatnie. W pierwszym przypadku koszty
ponosi  pracodawca.  Nadto,  art.  31  ust.  3  nakłada  na  pracodawcę  obowiązek  zwolnienia
pracownika od pracy zawodowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas wykonania
doraźnej  czynności  związanej  z  funkcją  związkową.  Podobne  obowiązki  nałożone  są  na
9
 
pracodawcę  wobec  pracowników  pełniących  funkcję  w  międzyzakładowych  organizacji
związkowych.  Projekt  przewiduje  ograniczenie  tych  obowiązków  jedynie  do  zwolnienia  z
obowiązku  świadczenia  pracy  oraz  zwolnienia  od  pracy  zawodowej  (art.  1  pkt  2,  3  i  6).
Pracodawca nie będzie już musiał ponosić kosztów wynagrodzeń funkcyjnych pracowników
związkowych.  Zmianą  mającą  podobny  w  swym  skutku  cel  jest  także  zmiana  art.  258  §  2
Kodeksu  pracy  (art.  2  projektu).  Ta  zmiana  również  zmierza  do  zmniejszenia  po  stronie
pracodawców kosztów działania komisji pojednawczej.
W obowiązującym stanie prawnym pracodawca jest obowiązany do udostępnienia związkom
zawodowym na warunkach określonych w umowie pomieszczeń i urządzeń niezbędnych do
wykonywania działalności związkowej. Projekt przewiduje, że pracodawca będzie miał jedynie
obowiązek udostępnienia pomieszczenia, o ile takie posiada, na spotkania w celu omówienia
spraw dotyczących ogółu członków organizacji związkowej lub ogółu pracowników (art. 1 pkt
4).
Art.  33 1   ustawy  o  związkach  zawodowych  nakłada  na  pracodawcę,  w  przypadku  złożenia
wniosku  przez  zakładową  organizację  związkową,  bezwzględny  obowiązek  pobierania  z
wynagrodzenia  pracownika  składek  związkowych  i  przekazywania  ich  rachunek  bankowy
związku. Po zaproponowanej zmianie tego przepisu pobieranie składek związkowych przez
pracodawcę następować będzie jedynie w przypadku gdy pracodawca i związek zawrą w tej
sprawie odrębne porozumienie (art. 1 pkt 5).
Odrębnym,  samodzielnym  zagadnieniem  regulowanym  w  projekcie  są  zmiany  w  zakresie
prowadzenia  gospodarki  finansowej  przez  związki.  Po  pierwsze  proponuje  się  modyfikację
przepisu określającego przedmiot statutu o obligatoryjne uregulowanie w nim zasad gospodarki
finansowej  związku  (art.  1  pkt  1).  Po  drugie  nowelizacja  wprowadzi  zasadę  jawności
gospodarki  finansowej  związku,  przejawiającą  się  w  szczególności  przez  obowiązek
upubliczniania  sprawozdań  finansowych  wszystkich  związków  zawodowych  (art.  1  pkt  7
dodanie  nowego rozdziału 4a). Do tej pory dla związków zawodowych,  mimo publicznego
charakteru ich działalności, nie przewidywano takich wymagań.
 
4. Skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Ustawa  będzie  miała  pozytywne  skutki  społeczne.  Przyczyni  się  do  wyrównania  praw  i
obowiązków  związków  zawodowych  i  pozostałych  organizacji  społecznych.  Likwidacja
nadmiernych  przywilejów  złagodzi  konflikty  między  pracodawcami  a  związkowcami  oraz
wymusi  na  działaczach  związkowych  większą  dbałość  o  powiększanie  liczby  członków
związków i realne dbanie o ich prawa. Związki  będą  musiały  bardziej aktywnie zabiegać o
10
 
poprawę  sytuacji  wszystkich  pracowników,  również  tych  niezrzeszonych,  a  pracownicy
bardziej  docenią  pracę  i  zaangażowanie  związkowców,  niż  mało  produktywne
wykorzystywanie  pieniędzy  pracodawcy  na  utrzymywanie  związku.  Transparentność
gospodarki  finansowej  związków  zawodowych  umożliwi  obiektywną  ocenę  działalności
organizacji  związkowych  i  ich  działaczy  oraz  zwiększy  do  nich  zaufanie.  W  ostatecznym
efekcie nastąpi wzrost zaufania społecznego do działalności związkowej.  
Proponowana  ustawa  nie  spowoduje  utrudnienia  podstawowej  działalności  związkowej  –
możliwość  zwolnienia  z  wykonywanych  obowiązków  na  czas  wykonywania  doraźnych
czynności  związkowych  (a  taki  charakter  ma  większość  podstawowych  czynności
związkowych,  np.  prowadzenie  negocjacji)  zostaje  zachowana,  ale  ustawa  skłania  do
wykonywania tych czynności poza czasem pracy, o ile  jest to możliwe. Również prawo do
spotykania  się  pracowników  na  terenie  zakładu  pracy  jest  zagwarantowane,  a  pobieranie
składek  w  dotychczasowej  formie,  przez  pracodawcę,  jest  dopuszczalne.  Ograniczenia,
wprowadzane przez ustawę spowodują tylko, że działalność związkowa będzie skupiona na
rzeczywiście  ważnych  i  potrzebnych  kwestiach,  ponieważ  związkowcy  będą  za  nią  płacili
swoim własnym czasem lub zmniejszeniem wynagrodzenia.   
Ustawa  nie  będzie  miała  znaczących  skutków  gospodarczych  w  skali  kraju.  Z  przywilejów
związkowych korzysta niewielka liczba funkcyjnych działaczy związkowych i nie przekładają
się  one  na  sytuację  ogółu  zatrudnionych.  Dzięki  oszczędnościom  pracodawcy  będą  mogli
zwiększyć  inwestycje  lub  poprawić  warunki  w  zakładzie  pracy,  zaś  w  przypadku  sektora
publicznego, przyniesie to redukcję kosztów jego funkcjonowania (ok. 0,5 mld zł w skali roku
w  oświacie,  administracji  i  usługach  komunalnych)  i  poprawę  salda  finansów  publicznych.
Efekty  ustawy  będą  najbardziej  widoczne  w  górnictwie  –  w  kopalniach  działa  po  kilka,
kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt związków zawodowych, liczbę etatów związkowych liczy
się w setkach, a ich koszty to kilkadziesiąt milionów rocznie. Likwidacja tych kosztów pozwoli
zmniejszyć straty kopalń o około 5% rocznie.  
Skutki finansowe ustawy mogą mieć znaczenie dla poszczególnych organizacji związkowych
przez  konieczność  przejęcia  kosztów  wynagrodzeń  działaczy  związkowych  finansowych.
Zostaną one jednak rozłożone w czasie przez roczny okres przejściowy przewidziany w art. 4
ustawy.  Redukcja  finansowania  dla  związków  wymusi  bardziej  racjonalną  politykę
wydatkową, w tym zatrudnienie, oraz  stworzy bodźce do bardziej aktywnego poszukiwania
nowych członków.  
Skutkami prawnymi wejścia w życie ustawy będzie:
11
 
­  wygaśnięcie podstaw prawnych do finansowania wynagrodzeń związkowców jeżeli ich
kadencja trwała będzie dużej niż rok od wejścia w życie ustawy,
­  wygaśnięcie umów na udostępnienie związkom zawodowym pomieszczeń i urządzeń
na działalność, jeżeli będą one obowiązywać dłużej niż rok od wejścia w życie ustawy.
­  zmiany w statutach związków zawodowych,
­  wydanie  nowych  przepisów  wykonawczych  na  podstawie  art.  31  ust.  2  ustawy  o
związkach zawodowych w związku ze zmianą upoważnienia ustawowego zawartego w
tym przepisie. Nowe rozporządzenie będzie jedynie musiało uwzględnić ograniczenie
zakresu przedmiotowego zawartego w upoważnieniu. Należy zakładać, że nie w nim
potrzebne istotne zmiany merytoryczne..  
 
5.  Projekt  nie  pociąga  za  sobą  obciążenia  finansowego  budżetu  państwa  i  budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Nałożony  na  ministra  właściwego  do  spraw  pracy  obowiązek  udostępniania  związkom
zawodowym  strony  internetowej  na  publikację  sprawozdań  finansowych  powinien  być
zrealizowany bez dodatkowych kosztów.  
 
6.Projekt w zakresie swojej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
 
7. Wejście w życie ustawy
Proponuje się aby ustawa weszła w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia. Takie
vacatio legis w powiązaniu w długimi okresami przejściowymi w art. 3-5 pozwolą na właściwe
przygotowanie  się  do  stosowania  nowych  przepisów  przez  ich  adresatów,.  a także  pozwoli
Radzie Ministrów przygotować i wydać nowe rozporządzenie na podstawie art. art. 31 ust. 2
ustawy o związkach zawodowych.