20 lutego odbyło się odwołane w „Walentynki” posiedzenie Podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2185). Założenia projektu ustawy i wniesione poprawki zostały pozytywnie zaopiniowane i przyjęte przez podkomisję. To znaczy, że wszystko jest na dobrej drodze, aby funkcjonariusze zwolnieni dyscyplinarnie, którzy zostali oczyszczeni z zarzutów, mogli powrócić do służby.
Dalsze prace w zakresie projektowanych przepisów będą polegać głównie na wprowadzeniu poprawek uściślających kwestie prawne. Członkowie podkomisji postanowili, że propozycje dotyczące informowania kierownictwa danej formacji o zakończeniu postępowania toczącego się wobec funkcjonariusza czy też rozszerzenia listy osób, które mogą ubiegać się o zadośćuczynienie po śmierci funkcjonariusza będą procedowane ponownie podczas kolejnego, zaplanowanego na marzec br. posiedzenia. Posłowie zapoznają się wówczas z opiniami Marszałka Sejmu i Ministerstwa Sprawiedliwości w tym zakresie.
Jak informowaliśmy we wcześniejszych artykułach – senacki projekt nowelizacji ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw pozwoli przywrócić do służby funkcjonariuszy zwolnionych dyscyplinarnie, którzy zostali oczyszczeni z zarzutów, a także wypłacić im zaległe pensje. To propozycja Senatu, do którego trafiła petycja niesłusznie wydalonego z policji Krzysztofa K. z Wrocławia. Policjant został prawomocnie uniewinniony dopiero po 12 latach. Choć został oczyszczony z zarzutów, nie może liczyć nie tylko na rekompensatę utraconych zarobków, ale także na rehabilitację i powrót w szeregi policji.
Zmiany wprowadzone do przepisów ustawy o Policji pozwolą na powrót do służby, z mocy prawa, policjanta zwolnionego ze służby, jeżeli w postępowaniu dyscyplinarnym, wznowionym ze względu na to, że prowadzone przeciwko niemu o ten sam czyn postępowanie karne (skarbowe) lub wykroczeniowe, zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa (skarbowego) albo wykroczenia (skarbowego) lub braku znamion czynu zabronionego, zapadło prawomocne orzeczenie uchylające dotychczasowe orzeczenie o wydaleniu ze służby i stwierdzające uniewinnienie ukaranego lub umorzenie postępowania dyscyplinarnego.
W obecnie obowiązującej ustawie zawarty jest katalog przesłanek wznowienia postępowania dyscyplinarnego. Projekt ustawy uzupełnia ten katalog o kolejną podstawę wznowienia, która stanowi, że postępowanie dyscyplinarne można wznowić w przypadku, gdy prowadzone o ten sam czyn postępowanie karne, karne skarbowe lub w sprawach o wykroczenia zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego albo z powodu braku ustawowych znamion czynu zabronionego.
Zmianie ulegnie również 5-letni termin ograniczający prawo wniesienia wniosku o wznowienie postępowania dyscyplinarnego. Po nowelizacji postępowanie dyscyplinarne będzie można wznowić w każdej sprawie w okresie 10 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego.
Jednocześnie w ustawie zostanie zapisany wyjątek stanowiący, że sprawę o wznowienie postępowania dyscyplinarnego zakończonego prawomocnym orzeczeniem o wydaleniu ze służby, będzie można wznowić w każdym czasie.
Takie rozwiązanie – według projektodawców – nie powinno skutkować nadmierną ilością wnoszonych wniosków o wznowienie, natomiast zagwarantuje policjantom możliwość dochodzenia sprawiedliwości i rehabilitacji, nawet po wielu latach, w najpoważniejszych sprawach, rzutujących na życie osobiste i zawodowe funkcjonariusza.
Źrodło: http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/prace_komisji_info.xsp?data=2019-02-19