Fotoradary trafią pod nadzór policji, inspektorzy ITD będą pracować także w godzinach nocnych, ale nie zostaną przekształceni w służbę mundurową
W kilku niezależnych od siebie źródłach potwierdziliśmy, że Inspekcję Transportu Drogowego (ITD) czeka duża reforma. Nasi rozmówcy wskazują, że zmiany muszą nastąpić szybko, bo w listopadzie przejmie ona zarządzanie systemem e-myta w Polsce. Stąd m.in. koncepcja, by zdjąć z tej formacji obciążenie w postaci obsługi systemu fotoradarowego – pisze Dziennik Gazeta Prawna w artykule zatytułowanym: „Drugie podejście do reformy krokodyli”.
– Chcielibyśmy, by to zadanie przejęła policja – mówi nam osoba ze ścisłego kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury. To oznacza powrót do zarzuconej w ubiegłym roku koncepcji głębokich zmian w ITD.
Sprawę nieco komplikuje fakt, że to inspekcja – a konkretnie działające w jej ramach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) – pracuje nad rozbudową sieci fotoradarów. Przygotowano już projekt unijny wart 162 mln zł, z czego 85 proc. miałaby wyłożyć Bruksela. Obecnie analizuje go Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w okolicach czerwca lub lipca uda się zakontraktować eurofundusze i rozpocząć rozbudowę systemu. Co jeśli projekt w tym stanie zaawansowania zmieni właściciela? – Zmiana beneficjenta nie powinna być problemem. Prace kontynuować może policja – słyszymy w CANARD.