Pisma FZZ SM

Stanowisko FZZ SM do projektu ustawy o świadczeniu odszkodowawczym w razie wypadków i chorób w służbie

STANOWISKO z 14 lutego 2013 r.

Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych
do projektu ustawy o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie wypadków i chorób pozostających w związku z warunkami lub właściwościami służby z dnia 14 stycznia 2013 roku

Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych, po zapoznaniu się i analizie projektu ustawy z dnia 14 stycznia 2013 roku o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie wypadków i chorób pozostających w związku z warunkami lub właściwościami służby, wnosi o odrzucenie ww. projektu w całości.

Pobierz stanowisko FZZ SM w pdf

Podstawowym argumentem przemawiającym za odrzuceniem przedłożonego projektu jest fakt niedostarczenia do zaopiniowania projektu rozporządzenia MSW w sprawie wykazu chorób pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biurze Ochrony Rządu. Projekt przedmiotowego rozporządzenia powinien być procedowany równolegle z projektem przedmiotowej ustawy. Ponadto zdaniem Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych proponowane regulacje zarówno w zakresie projektu ustawy jak i rozporządzenia powinny obejmować funkcjonariuszy Służby Więziennej.

Niezależnie od powyższych zastrzeżeń, Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych wnosi o uwzględnienie następujących uwag:
1) w art. 3 ust. 1 dodać pkt 7 w brzmieniu:
,,7) z odbywaniem bezpośredniej drogi do miejsca i z miejsca wykonywania czynności określonych w pkt. 1-6;”
2) Art. 23 otrzymuje brzmienie:
3) ,,Art. 23. Kierownik jednostki organizacyjnej właściwej ze względu na miejsce wypadku przechowuje akta postępowania wyjaśniającego przez okres 20 lat od dnia wypadku”.

UZASADNIENIE
Nieuwzględnienie w projekcie ustawy świadczeń odszkodowawczych z tytułu wypadków w drodze do miejsca i miejsca wykonywania służby jest kolejnym przykładem wybiórczego i tendencyjnego wprowadzania zasad wywodzących się z kodeksu pracy w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę, którzy składając ślubowanie zobowiązują się wykonywać ją z narażeniem życia i zdrowia. Świadczy to braku zrozumienia specyfiki służb mundurowych i misji realizowanej każdego dnia przez funkcjonariuszy. Należy podkreślić, że w czasie dojazdu do służby i powrotu z niej funkcjonariusze mają obowiązek reagowania na zdarzenia związane ze służbą oraz wszelkie naruszenia porządku publicznego. Ponadto z uwagi na zbyt małą liczbę funkcjonariuszy osoby będące w służbie są często nadmiernie obciążone obowiązkami, co może mieć wpływ na uleganie wypadkom również w drodze do i z miejsca pełnienia służby.
Zaproponowanie w art. 23 okresu 15 lat od dnia wypadku na przechowywanie akt postępowania wyjaśniającego uniemożliwia uprawnionym członkom rodziny funkcjonariusza, którzy w chwili wypadku byli niepełnoletni, zapoznanie się z aktami postępowania po uzyskaniu pełnoletniości, w szczególności w przypadkach, kiedy następstwem wypadku jest zgon funkcjonariusza. W związku z powyższym zasadnym jest wydłużenie tego okresu do 20 lat.
Ponadto brak w projekcie ustawy możliwości wypłaty odszkodowania za utracone, zniszczone lub uszkodzone przedmioty osobistego użytku funkcjonariuszom, którzy w związku ze służbą ponieśli szkodę w tych przedmiotach jest nie do zaakceptowania, tym bardziej, że w uzasadnieniu projektu wskazuje się że ,,iż w ostatnich latach w większości służb objętych projektem nie zaistniała potrzeba wypłacenia funkcjonariuszom w kwotach istotnych ww. odszkodowania”. Należy podkreślić, że kwoty ,,nieistotne” z punktu
widzenia budżetu danej służby są większości przypadków niezbędne dla zainteresowanych funkcjonariuszy. Stanowią nieodzowną rekompensatę pozwalającą odtworzyć przedmioty utracone, zniszczone lub uszkodzone w związku ze służbą.

W związku z powyższym Federacja ZZ SM wnosi o pilne przedstawienie projektu ustawy uwzględniającego zamieszczone uwagi oraz projektu rozporządzenia MSW w sprawie wykazu chorób pozostających w związku z pełnieniem służby w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biurze Ochrony Rządu, a także projektu stosownego rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości regulującego tę kwestię w odniesieniu do funkcjonariuszy Służby Więziennej.